Változások a budapesti közlekedésben – A főpolgármester kezdeményezi a közösségi közlekedés ingyenessé tételét a 14 éven aluliaknak

Karácsony Gergely főpolgármesteri prezentációt tartott a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság kihelyezett ülésén csütörtök délután. Ismertette a fővárosi önkormányzat nagyberuházásainak állását, illetve a budapesti közlekedési helyzetet. Bejelentette azt is, hogy a közösségi közlekedés 14 éven aluliak számára ingyenessé tételéről szóló javaslatot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé.

A főpolgármester javaslatát szeptember 1-jén fogja tárgyalni a közgyűlés, a képviselők támogatása esetén szeptember 2-án léphet életbe az intézkedés. Jelenleg csak azok a gyermekek utazhatnak felnőtt kíséretében díjmentesen a BKK járatain, akik még nem kezdték el iskolai tanulmányaikat.

Mint a főpolgármester elmondta, nagyberuházásból négy fut jelenleg párhuzamosan: a 3-as metró, a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása, illetve a pesti alsó rakpart teljeskörű rekonstrukciója.

M3-as metró felújítása

A metrófelújítást még az előző városvezetés kezdte meg. Be kell fejezni, hiszen Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési eszközéről van szó, amit többen használnak, mint az egész MÁV-ot. Korábban rosszul lett megtervezve: ameddig Bécsben például elnyújtott felújítási programmal, de a forgalom fenntartása mellett végezték el a munkálatokat, nálunk teljes vágányzáras szakaszos felújítást terveztek. A jelenlegi állás szerint 2023 június végére fejeződhet be a 223 milliárd forintos projekt.

A Lánchíd is régóta húzódik, már az előző vezetésnek fel kellett volna újítani, de semmi nem történt, miközben az eredeti tervek 2019 előtti befejezésről szóltak. A felújítás halaszthatatlan volt, a híd műszaki állapota miatt. Bár a kormány az összesen 26,75 milliárd forintba kerülő felújításra csak hatmilliárdot ad, még ez sem érkezett meg, ezért a Főváros előlegezi meg ezt az összeget. A tervek szerint 2023-ra készül el teljesen a Lánchíd, de a teljes forgalomkorlátozás csak 18 hónapig, azaz 2022 végéig tart.

A Blaha ügye is régről maradt meg: az előző városvezetés többször is megígérte, mégsem lett belőle semmi. Az eredeti tervek szerint 2019-re már be kellett volna fejezni. A teljes felújítás 3,47 milliárd forintba kerül, ebből egymilliárd forintot biztosít a kormány, ezt a pénzt viszont 2021. végéig mindenképp fel kell használni. A pesti alsó rakpart szintén egy korábban megígért projekt, amiből nem lett semmi: eredetileg a 2017-es vizes vb-re kellett volna elkészülnie a Duna Aréna és a Parlament közötti teljes hosszon. Halasztásra nincs lehetőség, mivel 1,55 milliárd forintnyi költségből 1,1 milliárdot vállal az állam, ezt viszont 2021 végéig fel kell használni. Közben összehangolt ütemezés is történik, és az átépítéssel egyidejűleg a város egyik legveszélyesebb víznyomócsöve a rakpart északi szakaszával összehangoltan kerül megújításra. Ez így kevesebb forgalmi korlátozással jár.

Karácsony Gergely elmondta, a felújítások – a hírekkel ellentétben – nem zavarják annyira a budapestieket: egy friss felmérés szerint az emberek túlnyomó része egyetért azzal, hogy ezek a munkálatok már elkerülhetetlenek voltak. A közlekedési helyzet viszont nem csak a felújítások miatt nehéz: 2019-ban még a fővárosiak 34 százaléka használt közösségi közlekedést, ez a szám addig csökkent, hogy mostanra már csak 28 százalék. Közben egyre több az autó, 2019-ban még csak 38 százalék közlekedett autóval, ez 2021-ben már 46 százalék. Pozitívum, hogy növekszik a kerékpárt használók száma.

Az elmúlt tíz évben 21 százalékot emelkedett az autózók száma, az agglomerációban ugyanez 40 százalék. A forgalomnövekedés az agglomerációból bevezető utakon a legerősebb, viszont azokon a belvárosi területeken, ahol forgalomcsökkentő beavatkozások történtek, enyhült a forgalom, és élhetőbbé vált az ott lakók számára. A budapesti közlekedést külső hatások is érték az elmúlt időszakban: a koronavírus és a kormányzati intézkedések. A covid hatására eltűnt a közösségi közlekedéssel utazók harmada-negyede. Közben az elhúzódó állami beruházások is rontanak a helyzeten, sokadjára zárták le az M0-s déli Duna-hídját, a csepeli HÉV lezárása pedig az épülő atlétikai stadion miatt húzódott el kilenc hónappal.

A Főváros próbál tenni a közösségi közlekedés segítéséért: felgyorsították a Blaha Lujza tér felújítását, a lezárásokkal párhuzamosan alternatív útvonalat nyitunk. Ideiglenesen felfüggesztik a belső-erzsébetvárosi forgalomcsillapítási projekt egyes intézkedéseit, így újra teljes hosszon átjárható a Dohány utca és a Wesselényi utca a Károly körút és az Erzsébet körút között a Blaha Lujza tér forgalomkorlátozása idején. Szintén ideiglenes felfüggesztésre kerülnek a lipótvárosi forgalomcsillapítási projekt egyes intézkedései, így újra át lehet járni a Honvéd utca – Nádor utca útvonalon, könnyebbséget jelentve. a Bajcsy-Zsilinszky úton közlekedőknek.

Ezzel párhuzamosan folyamatos forgalomtechnikai kiigazításokat és lámpaprogram-módosításokat hajt végre a Budapest Közút. Módosítások lépnek életbe a nagykörúti közlekedésben is: a kerékpársávok fenntartása mellett minden kritikus csomópontban biztosítják az eredeti 2×2 sávos közúti átvezetést, ehhez a Corvin negyednél szükséges beavatkozni. A Blaha Lujza téren ideiglenesen a közúti közlekedést segítő 90 másodperces lámpaprogram lép életbe, ez 30 százalékos kapacitástöbbletet biztosít.